Életveszélyes lámpa: az autósnak és a gyalogosnak is zöld!

2009.11.09. 21:37 Békéscsaba figyelő

csabafigyelo: fsdfsdNem régen írtam Békéscsaba legrövidebb bicikliút-szakaszáról, s akkor említést tettem arról, hogy az újonnan kialakított csomópontban egyedül a lámpák veszélyesek. Miért is?
Ha megnézitek a cikk elején található képet, láthatjátok, hogy a bicikliseknek illetve gyalogosoknak még villog a lámpájuk, amikor az autósoknak már piros-sárgát mutat. Ezzel csak annyi a gond, hogy a biciklisek a még gyalogosoknak villogó lámpán szabadon áttekerhetnek, ugyan is gyorsabban átérnek a kerékpárúton, mint a gyalogosok. (Épp ezért, azoknál a zebráknál ahol külön jelzőlámpa van a bicikliseknek és gyalogosoknak láthatjátok, hogy a kerékpárosok zöldje akkor vált sárgára, amikor a járókelőké pirosra.) Baráti jó tanács minden gyalogosnak és bicajosnak, aki a Jókai utca - Luther utca kereszteződésében szeretne átkelni a zebrán illetve a bicikliúton: álljatok meg, ha látjátok, hogy villog a lámpátok! Hoppá. Ezzel csak egy a baj: a gyalogosok még csak-csak meg tudnak állni (kérdés, hogy akarnak-e), de a biciklisek, ha nagyobb tempóval érkeznek a kereszteződésbe, esélyük nincsen lefékezni, ugyanis a kereszteződés a következőképp „néz ki”: zebra, 1 méteres "sziget", amin elméletileg meg kéne állni, majd egy másik zebra, amiről most írok és még egy zebra. (a fényképeken érhetőbb...) Szerintem lehetetlen megállnia egy biciklisnek az említett 1 méteres helyen, ha mondjuk 15 Km/óra sebességgel érkezik a kereszteződés felé. (ne haragudjatok, nem szeretném most kiszámolni, mekkora úton tudna megállni..)
csabafigyelo: DSCF0011Persze mindezzel még semmi gond nem lenne, ha az autósok nem lennének annyira idegbetegetek, hogy amikor sárgára vált a lámpájuk tövig nyomják a gázt. (Persze tisztelet a kivételnek, de engem tegnap ütöttek ott majdnem el...) Jobb lenne jobban figyelnie mind a kerékpárosoknak és gyalogosoknak, mind az autóvezetőknek. De elsősorban a városnak kéne valamit tenni, hogy megszűnjön a balesetveszélyes helyzet. Éppen ezért e-mailben továbbítom a bejegyzést Békéscsaba városüzemeltetési osztálya felé. választ úgysem kapok, de legalább minden tőlem telhetőt megteszek.
Következzen két egy videó!
 

A bejegyzés trackback címe:

https://csabafigyelo.blog.hu/api/trackback/id/tr931513916

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Forest (törölt) 2009.11.09. 23:29:04

Borítékolható lépés lesz az illetékesek részéről a megkeresés után: 3 villanással rövidebb lesz a zöld a gyalogosoknak + kerékpárosoknak.

OkoskaTo:rp 2009.11.09. 23:37:36

1. Van ilyen Budapesten is.
2. Kedvencem a témában Szegeden a Novotelnél az a gyalogátkelő, ahol a zöld jelzés 5 (öt!) egész másodpercig tart. Ennyi idő van 2*2 sávon való áthaladásra.

Allítólag 2009.11.09. 23:40:04

Ezzel az új kerékpárúttal több baj is van: legalább két helyen hegyesszögben, tehát nem merőlegesen vagy párhuzamosan csatlakozik az útpályához, ezért az autósoknak pont holt térben van, a kanyarodó autósoknak az érkező kerékpárost nehezen lehet észlelni. És "segítségként" pont egyszerre kapnak zöldet, tehát ha a kerékpáros élni akar leugrik a bicikliről, pedig neki van elsőbbsége. (Éppen ezért én soha nem használom a kerékpárutat inkább az úton megyek, mert ott legalább észrevesznek.)
A lámpa üzemeltetője egyébként nem a békéscsabai önkormányzat, hanem a Magyar Közút Kht. Őket kell megkeresni általában orvosolni szokták a problémát sőt várják az ilyen jellegű bejelentéseket.

Mr Apy 2009.11.10. 07:27:43

A video alapján a lámpa teljesen szabályosan működik. A vonatkozó szabályok szerint ugyanis a háromlámpás forgalomirányító készülék esetén CSAK a zöld jelzés ideje alatt szabad a kereszteződésbe "lépni", mind a piros, min a piros-sárga, mind a sárga jelzés egyformán TILTJA a kereszteződésbe történő behajtást.
A kétlámpás (gyalogos) jelző esetén a villogó zöld jelentése megegyezik a háromlámpás jelző sárga fényével, vagyis a villogás ideje alatt már nem szabad az úttestre lépnie a gyalogosnak.
A video szerint pedig ha ezeket a szabályokat betartják a közlekedők, akkor pontosan külön időkben tartózkodnak a zebrán.
A kerékpáros pedig használja a kerékpárutat, ha pedig az nincs, akkor az úttestet!

Mr Apy 2009.11.10. 07:31:25

Mivel a fotók szerint e helyen a kerékpárosok a gyalogosokkal közösen használják a járdát, ezért annyival egészíteném ki az előző hozzászólásomat, hogy a villogó zöld már nekik is tilosat jelent, vagyis nem okozhat gondot a villogó jelzés esetén a járda szélén való megállás (remélem, a gyalogosok között nem teker olyan sebességgel, hogy a néhány másodperc ne lenne elég a biztonságos fékezéshez és megálláshoz)

boogieee · http://www.pallas70.hu/logisztikai-ugyintezo.php 2009.11.10. 07:39:34

Nekem a kedvencem Győrben az Árkád előtt lévő "körforgalom", elég érdekesen állították be a lámpákat, nyugdíjasoknak, gyerekeseknek kifejezetten életveszélyes!

Jalos 2009.11.10. 07:45:13

Mr Apy: ajánlom a KRESZ könyvet vagy tanfolyamot:

Villogó sárga lámpa esetén is beléphet a kereszteződésbe autó, amennyiben már nem tud megállni. Durva lenne ha 0 sec alatt kellene egy autónak megállnia amikor észreveszi a lámát.
Ugyanez van a biciklisre, Ő sem tud garantáltan megállni amikor villog a zöld, de még nem ért az útra.

Békéscsaba figyelő · http://www.csabafigyelo.blog.hu 2009.11.10. 08:39:20

A megállással annyi a gond, akár villog a lámpa, akár nem, hogy 1 méteres "sziget" van kijelölve megállásra a két zebra között. LEgegyszerűbb úgy gondolom, ha nagyon lassan közelítjük meg az átkelőt. (Egyébként reggel is arra jöttem, kellemetlen helyzetbe lett volna az a bicajos aki a villogó zöldnél nem bírt volna megállni...

danaz · http://www.autostat.hu/autos-forum 2009.11.10. 09:05:58

Ez tipikusan egy olyan dolog, hogy 2 perc lenne megoldani a problémát, de a magyar bürokráciának hetekbe, ha nem hónapokba fog telni.

Egyébként meglepően gyakoriak a rosszul beállított lámpák, csomó blogon lehet velük találkozni.

sanya18 2009.11.10. 09:55:33

nos ez a lámpabeállítás a tankönyveknek és a jogszabályoknak teljesen megfelel. Igen, a gyalogosoknak szívás, a forgalomtechnikai tervezőt meg lehetne dicsérni. (amugy a jelzőlámpás kereszteződések célja az autóforgalom optimális szabályozása. pont. a gyalogos zöld csak a holtidőket tölti ki. Az egykori forgalomtechnika tankönyvem szerint a gyalogosok "kiüritési idejét" figyelembe sem kell venni a jelzőlámpás irányítás tervezésénél, más kérdés hogy azért egy nem-balkáni országban elvárható lenne )

Zka · http://www.youtube.com/watch?v=_wpDbI1gca0 2009.11.10. 10:17:20

@OkoskaTo:rp: Szegden kurvasok lámpa van ami tényleg csak 5 másodpercig zöld, aztán villog. És nem szaros mellékutcákban, hanem a 6 sávos Rókusin. Biciklivel nem érek át rajta lendületből, mire villogni kezd. Nevetséges!

Zka · http://www.youtube.com/watch?v=_wpDbI1gca0 2009.11.10. 10:20:45

@Zka: a másik kedvencem a Vértó melletti átkelőnél az a lámpa, ami akkor is megállítja rendszeresen az autókat, ha nem jelezte senki, hogy át szeretne kelni. Ha ekkor zöldet adna a gyalogosoknak akkor nem volna vele nagy gond. Viszont ekkor a gyalogosoknak sem ad zöldet, hanem fél percig a gyalogosnak ÉS az autósoknak is piros van, mindenki néz bután. Zseniálisan szar.

2009.11.10. 10:28:56

Budapesten az Aréna pláza előtti átkelőnél is egyszerre van zöld a bicajosoknak és az autósoknak. Végül is természetes kiválasztódás, a lassú elbukik.:)

Mr Apy 2009.11.10. 11:46:52

@Jalos: Ha a lámpa megfelelően működik, akkor mit jelent a "villogó sárga"?
Ha a lámpa nem működik üzemszerűen, csak villog a sárga, akkor pedig (KRESZ könyv, vagy tanfolyam!) veszélyes helyet jelöl, amit csak fokozott óvatossággal szabad megközelíteni.
Ha nem erre gondoltál, hanem arra, hogy a piros alatt kigyullad a sárga is, akkor nagyon szomorú, ha az autó olyan sebességgel érkezik az éppen piros-sárgára váltó lámpához, hogy nem tud megállni! Ez ugyanis azt jelenti, hogy a pirosnál sem tudott volna. Hogy szándékosan, vagy véletlenül, az szinte mellékes.
A piros-sárga és a sárga, illetve a villogó zöld a folyamatos pirossal egyenértékű TILOS jelzés! A sárga és a villogó zöld azt jelenti, hogy a járművek és a gyalogosok, kerékpárosok még elhagyhatják a kereszteződést, de aki biztonsággal meg tud állni előtte, annak meg kell állnia! vagyis a gyalogosnak, kerékpárosnak és a gépkocsivezetőnek van néhány másodperce arra, hogy felmérje, meg tud-e állni a kereszteződés előtt, ha pedig olyan sebességgel halad (nem a gyalogos), hogy már nem tud megállni, akkor át kell haladnia. De a sárga és a villogó zöld ideje elegendő arra, hogy a korábbi sebességével el tudja hagyni a kereszteződést.

nitro1 2009.11.10. 13:13:24

És akinek jobbra kanyarodó kiegészítő lámpán van zöldje, annak honnan lesz ilyen türelmi ideje? Egyszer csak hirtelen kialszik a zöld, és akkor satufék?

Mr Apy 2009.11.10. 16:19:32

@nitro1: Igen, akkor (nem satu, de intenzív) fék. Vélhetően a kanyarodásra való felkészülés miatt eleve lassabban halad, mintha egyenesen menne tovább. (Budapesten, a Kőbányai úton egyébként pont az egyenesen haladóknak van olyan kiegészítő zöld lámpája, ami sárga nélkül vált vissza pirosra)
Viszont ilyen esetekben általában a kanyarodás céljául szolgáló úton lévő zebra (ha van) lámpája is zöldet mutat a gyalogosoknak, akiknek a kanyarodó jármű vezetője köteles elsőbbséget adni.

Mr Apy 2009.11.10. 16:20:41

Ha pedig a kanyar végén lévő zebra lámpája pirosat mutat a gyalogosoknak, akkor az nem vált a kanyarodó zöld jelzés kialvásával egyszerre zöldrre.

Mr Apy 2009.11.10. 16:22:16

A legnagyobb baj az (és ezt vélem kiolvasni a bejegyzésből és a hozzászólásokból is), hogy Magyarországon csak a pirosat tekintik a közlekedők tilos jelzésnek, minden más esetben intenzív gázadás a reakció.

nitro1 2009.11.11. 17:57:20

Tudok olyat, ahol nincs gyalogos átkelő párhuzamosan jobbra és kiegészítő lámpa van. Viszont nem hiszem, hogy elvárható, hogy 5 km/órával kanyarodjak, és azt figyeljem, hogy mikor alszik ki a zöld, hogy a pirosra már meg tudjak állni. Nem minden esetben kivitelezhető, tehát biztos, hogy lesz olyan, hogy piroson megy át az ember, amiért jól meg is büntethetik. Vagy inkább ne vállaljam a kockázatot, és menjek a telezölddel? :-)

Mr Apy 2009.11.12. 09:13:47

@nitro1: Ha a kereszteződésben van lámpa és azon az úton, ahová kanyarodsz a gyalogosok részére is van lámpa, akkor zebra is van. Én még nem láttam olyat, hogy valahol nincs zebra, de gyalogoslámpa van. A zebrát minden esetben úgy kell megközelíteni, hogy szükség esetén meg tudj előtte állni. A zöld lámpát nem így kell, de ha a kiegészítő zöld elalszik és Te szabályos sebességgel féktávon belül kapod ezt a jelzést, természetesen áthaladhatsz a kereszteződésen, ezért nem büntet meg a rendőr sem. De sajnos Magyarországon nem ez a jellemző. Nem tartjuk be a sebességkorlátozást, és a sárga lámpa felvillanása (vagy a kiegészítő zöld elalvása) pavlovi reflexként padlógázra utasítja a jobblábat! Ezért pedig igenis jár a büntetés (de Magyarországon ez nem, jellemző, nagyon pechesnek kell lennie az autósnak, hogy ilyenért büntetést kapjon. Sajnos.
Egyébként a KRESZ szerint a kanyarodó jármű köteles elsőbbséget adni a gyalogosnak annak az útnak az úttestjén, amelyikre épp kanyarodik (nem a gyalogos :-))

nitro1 2009.11.12. 19:17:16

Nem, jobbra nincs se zebra, se gyalogos lámpa, csak szimpla kereszteződés, ahol a jobbra kanyarodáshoz kiegészítő lámpa van.

Mr Apy 2009.11.13. 08:52:15

@nitro1: Ebben az esetben az a szabály él, hogy a kanyarodó jármű köteles elsőbbséget adni azon az úton áthaladó gyalogosnak, amely útra kanyarodik.
VAgyis két ok miatt is "illik" lassan haladni:
1. kanyarban vagy
2. ha gyalogos akar átkelni az úton, neki elsőbbsége van, amit meg illik (bocs, meg KELL) adni.

nitro1 2009.11.14. 11:05:40

Nos, ezen elgondolkodtam. Ha van egy kereszteződés, ahol nem mindegyik úton van gyalogos átkelő lámpával, akkor a gyalogos ott is átmehet, ahol nincs átkelő és lámpa? Mert szerintem direkt úgy van kialakítva, hogy a gyalogos ott ne mászkáljon, hanem menjen körbe a másik zebrákon.

Mr Apy 2009.11.14. 18:24:11

@nitro1: Ha egyéb módon (korlát, virágágyás, stb.) nem jelzik a gyalogos átkelés tilalmát, akkor:
KRESZ 8.§(4) Ahol a gyalogosforgalom irányítására külön fényjelző készüléket nem helyeztek el, a 9. § (1) bekezdésének a) pontjában említett fényjelző készülék [az úttest forgalmának irányítására szolgáló fényjelző készülék] jelzései - értelemszerűen - irányadók a gyalogosokra is.
Vagyis erre az esetre (sajnos a helyszínt nem ismerem) szerintem az alkalmazandó, hogy ha az egyenesen haladó járművek részére a jelzés piros, akkor a gyalogosok nem kelhetnek át az úttesten, vagyis a kanyarodó jármű vezetőjének a kiegészítő lámpa zöld jelzése esetén szabad útja van. Hozzáteszem azonban, hogy amíg a sofőrök 80 %-a a közlekedési szabályoknak max. 25%-át ismeri, addig a gyalogosok 99%-a a rájuk vonatkozó szabályok max. 5 %-át. Vagyis minden bizonnyal ezen a helyen rendszeresen lehet (és ajánlatos) számítani átkelő gyalogosokra akkor, ha nekem, mint járművezetőnek a kiegészítő lámpa ad szabad utat a kanyarodáshoz.

nitro1 2009.11.15. 11:35:59

Nem tudom, hogy van-e virágágyás, vagy ilyesmi. Korlát az biztos nincs. Majd megfigyelem.

nitro1 2009.11.23. 18:41:06

Megnéztem, nincs elbarikádozva.
süti beállítások módosítása