Életveszélyes lámpa: az autósnak és a gyalogosnak is zöld!
2009.11.09. 21:37 Békéscsaba figyelő
Nem régen írtam Békéscsaba legrövidebb bicikliút-szakaszáról, s akkor említést tettem arról, hogy az újonnan kialakított csomópontban egyedül a lámpák veszélyesek. Miért is?
Ha megnézitek a cikk elején található képet, láthatjátok, hogy a bicikliseknek illetve gyalogosoknak még villog a lámpájuk, amikor az autósoknak már piros-sárgát mutat. Ezzel csak annyi a gond, hogy a biciklisek a még gyalogosoknak villogó lámpán szabadon áttekerhetnek, ugyan is gyorsabban átérnek a kerékpárúton, mint a gyalogosok. (Épp ezért, azoknál a zebráknál ahol külön jelzőlámpa van a bicikliseknek és gyalogosoknak láthatjátok, hogy a kerékpárosok zöldje akkor vált sárgára, amikor a járókelőké pirosra.) Baráti jó tanács minden gyalogosnak és bicajosnak, aki a Jókai utca - Luther utca kereszteződésében szeretne átkelni a zebrán illetve a bicikliúton: álljatok meg, ha látjátok, hogy villog a lámpátok! Hoppá. Ezzel csak egy a baj: a gyalogosok még csak-csak meg tudnak állni (kérdés, hogy akarnak-e), de a biciklisek, ha nagyobb tempóval érkeznek a kereszteződésbe, esélyük nincsen lefékezni, ugyanis a kereszteződés a következőképp „néz ki”: zebra, 1 méteres "sziget", amin elméletileg meg kéne állni, majd egy másik zebra, amiről most írok és még egy zebra. (a fényképeken érhetőbb...) Szerintem lehetetlen megállnia egy biciklisnek az említett 1 méteres helyen, ha mondjuk 15 Km/óra sebességgel érkezik a kereszteződés felé. (ne haragudjatok, nem szeretném most kiszámolni, mekkora úton tudna megállni..)
Persze mindezzel még semmi gond nem lenne, ha az autósok nem lennének annyira idegbetegetek, hogy amikor sárgára vált a lámpájuk tövig nyomják a gázt. (Persze tisztelet a kivételnek, de engem tegnap ütöttek ott majdnem el...) Jobb lenne jobban figyelnie mind a kerékpárosoknak és gyalogosoknak, mind az autóvezetőknek. De elsősorban a városnak kéne valamit tenni, hogy megszűnjön a balesetveszélyes helyzet. Éppen ezért e-mailben továbbítom a bejegyzést Békéscsaba városüzemeltetési osztálya felé. választ úgysem kapok, de legalább minden tőlem telhetőt megteszek.
Következzen két egy videó!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Forest (törölt) 2009.11.09. 23:29:04
OkoskaTo:rp 2009.11.09. 23:37:36
2. Kedvencem a témában Szegeden a Novotelnél az a gyalogátkelő, ahol a zöld jelzés 5 (öt!) egész másodpercig tart. Ennyi idő van 2*2 sávon való áthaladásra.
Allítólag 2009.11.09. 23:40:04
A lámpa üzemeltetője egyébként nem a békéscsabai önkormányzat, hanem a Magyar Közút Kht. Őket kell megkeresni általában orvosolni szokták a problémát sőt várják az ilyen jellegű bejelentéseket.
Mr Apy 2009.11.10. 07:27:43
A kétlámpás (gyalogos) jelző esetén a villogó zöld jelentése megegyezik a háromlámpás jelző sárga fényével, vagyis a villogás ideje alatt már nem szabad az úttestre lépnie a gyalogosnak.
A video szerint pedig ha ezeket a szabályokat betartják a közlekedők, akkor pontosan külön időkben tartózkodnak a zebrán.
A kerékpáros pedig használja a kerékpárutat, ha pedig az nincs, akkor az úttestet!
Mr Apy 2009.11.10. 07:31:25
boogieee · http://www.pallas70.hu/logisztikai-ugyintezo.php 2009.11.10. 07:39:34
Jalos 2009.11.10. 07:45:13
Villogó sárga lámpa esetén is beléphet a kereszteződésbe autó, amennyiben már nem tud megállni. Durva lenne ha 0 sec alatt kellene egy autónak megállnia amikor észreveszi a lámát.
Ugyanez van a biciklisre, Ő sem tud garantáltan megállni amikor villog a zöld, de még nem ért az útra.
Békéscsaba figyelő · http://www.csabafigyelo.blog.hu 2009.11.10. 08:39:20
danaz · http://www.autostat.hu/autos-forum 2009.11.10. 09:05:58
Egyébként meglepően gyakoriak a rosszul beállított lámpák, csomó blogon lehet velük találkozni.
sanya18 2009.11.10. 09:55:33
Zka · http://www.youtube.com/watch?v=_wpDbI1gca0 2009.11.10. 10:17:20
Zka · http://www.youtube.com/watch?v=_wpDbI1gca0 2009.11.10. 10:20:45
2009.11.10. 10:28:56
Mr Apy 2009.11.10. 11:46:52
Ha a lámpa nem működik üzemszerűen, csak villog a sárga, akkor pedig (KRESZ könyv, vagy tanfolyam!) veszélyes helyet jelöl, amit csak fokozott óvatossággal szabad megközelíteni.
Ha nem erre gondoltál, hanem arra, hogy a piros alatt kigyullad a sárga is, akkor nagyon szomorú, ha az autó olyan sebességgel érkezik az éppen piros-sárgára váltó lámpához, hogy nem tud megállni! Ez ugyanis azt jelenti, hogy a pirosnál sem tudott volna. Hogy szándékosan, vagy véletlenül, az szinte mellékes.
A piros-sárga és a sárga, illetve a villogó zöld a folyamatos pirossal egyenértékű TILOS jelzés! A sárga és a villogó zöld azt jelenti, hogy a járművek és a gyalogosok, kerékpárosok még elhagyhatják a kereszteződést, de aki biztonsággal meg tud állni előtte, annak meg kell állnia! vagyis a gyalogosnak, kerékpárosnak és a gépkocsivezetőnek van néhány másodperce arra, hogy felmérje, meg tud-e állni a kereszteződés előtt, ha pedig olyan sebességgel halad (nem a gyalogos), hogy már nem tud megállni, akkor át kell haladnia. De a sárga és a villogó zöld ideje elegendő arra, hogy a korábbi sebességével el tudja hagyni a kereszteződést.
nitro1 2009.11.10. 13:13:24
Mr Apy 2009.11.10. 16:19:32
Viszont ilyen esetekben általában a kanyarodás céljául szolgáló úton lévő zebra (ha van) lámpája is zöldet mutat a gyalogosoknak, akiknek a kanyarodó jármű vezetője köteles elsőbbséget adni.
Mr Apy 2009.11.10. 16:20:41
Mr Apy 2009.11.10. 16:22:16
nitro1 2009.11.11. 17:57:20
Mr Apy 2009.11.12. 09:13:47
Egyébként a KRESZ szerint a kanyarodó jármű köteles elsőbbséget adni a gyalogosnak annak az útnak az úttestjén, amelyikre épp kanyarodik (nem a gyalogos :-))
nitro1 2009.11.12. 19:17:16
Mr Apy 2009.11.13. 08:52:15
VAgyis két ok miatt is "illik" lassan haladni:
1. kanyarban vagy
2. ha gyalogos akar átkelni az úton, neki elsőbbsége van, amit meg illik (bocs, meg KELL) adni.
nitro1 2009.11.14. 11:05:40
Mr Apy 2009.11.14. 18:24:11
KRESZ 8.§(4) Ahol a gyalogosforgalom irányítására külön fényjelző készüléket nem helyeztek el, a 9. § (1) bekezdésének a) pontjában említett fényjelző készülék [az úttest forgalmának irányítására szolgáló fényjelző készülék] jelzései - értelemszerűen - irányadók a gyalogosokra is.
Vagyis erre az esetre (sajnos a helyszínt nem ismerem) szerintem az alkalmazandó, hogy ha az egyenesen haladó járművek részére a jelzés piros, akkor a gyalogosok nem kelhetnek át az úttesten, vagyis a kanyarodó jármű vezetőjének a kiegészítő lámpa zöld jelzése esetén szabad útja van. Hozzáteszem azonban, hogy amíg a sofőrök 80 %-a a közlekedési szabályoknak max. 25%-át ismeri, addig a gyalogosok 99%-a a rájuk vonatkozó szabályok max. 5 %-át. Vagyis minden bizonnyal ezen a helyen rendszeresen lehet (és ajánlatos) számítani átkelő gyalogosokra akkor, ha nekem, mint járművezetőnek a kiegészítő lámpa ad szabad utat a kanyarodáshoz.